Ez az oldal csak korlátozottan támogatja az Ön böngészőjét. Javasoljuk, hogy váltson Edge, Chrome, Safari vagy Firefox böngészőre.

Bestellungen mit GLS-Versand, die bis zum 16.04 um 12:00 Uhr aufgegeben werden, werden vor Ostern geliefert.

Bevásárlókocsi 0

Kombinálja a
Nincs további megvásárolható termék

Termékek
Megrendelési információk hozzáadása
Részösszeg Ingyenes
A szállítási, áfa- és kedvezménykódok a pénztárnál kerülnek kiszámításra.

Fejlődési ugrások a gyerekeknél. Hogyan nyilvánulnak meg és hogyan kezelhetjük őket közösen

HOGYAN ISMERHETŐ FEL A GYERMEKEK FEJLŐDÉSI UGRÁSA

A csecsemők fejlődési ugrásainak felismerése megköveteli a változó viselkedési mintáik megértését. A pszichológusok három fő kritériumot határoztak meg, amelyek alapján megállapítható, hogy egy gyermek átesik egy fejlődési ugráson: gyakoribb sírás és megnövekedett ingerlékenység / nyugtalanság jellemzi a gyermeket. A gyermek emellett állandó szülői közelséget igényel. Ezekhez a tünetekhez társulhatnak alvási problémák, megnövekedett reagálás az ingerekre (túlérzékenység) valamint étkezési nehézségek.

A tünetek hasonlóak a fogzáshoz, igaz? Ez annál inkább, hiszen a csecsemők első fogai általában 5-8 hónapos korban jelennek meg, de néhány gyermeknél ez a folyamat már a 2. élethónapban megkezdődhet. A fejlődési ugrás és a fogzás közötti különbség viszonylag egyszerű, mivel a fogzás legtöbbször a 8. hónaptól kezdődik, és a szájüregben jelentkező látható tünetek kísérik. Néha előfordulhat, hogy egy fejlődési ugrást különböztetünk meg bizonyos fertőzésektől, mint például fülgyulladás vagy emésztési problémák. Ha kétségei vannak, konzultáljon orvosával.

 

FEJLŐDÉSI UGRÁSI NAPTÁR – Nézze meg, mennyi ideig tart egy fejlődési ugrás

1. Első fejlődési ugrás (4-5 hét):

  • Növekvő érzékszervi aktivitás
  • Megjelenik a mosolygás képessége
  • Hosszabb aktív periódusok az alvások között
  • Javul az emésztés
  • A szülők arcára összpontosító tekintet
  • Rövid ideig történő fej emelés hason fekvő helyzetben

2. Második fejlődési ugrás (kb. 8 hét):

  • A napi rutinok tudatosulása
  • A saját test feletti kontroll fejlődése
  • Fokozódó fizikai aktivitás (lábtaposás, karok és lábak lengése)
  • Fej emelése és elforgatása hason fekvő helyzetben
  • Intenzívebb tekintet irányítása arculatokra és tárgyakra
  • Aszimmetrikus tonikus nyakreflex (ATOS)

3. Harmadik fejlődési ugrás (10-12 hét):

  • Növekvő érdeklődés a részletek iránt
  • Fejlődik a szem- és fejmozgások koordinációja
  • Fogás a játékok után
  • A kezek egymásra keresztelése a test középvonalán
  • A hátul fekvő helyzetben szimmetrikus törzs megtartása
  • Alkarokon való tartás hason fekvő helyzetben
  • A vokális lehetőségek felfedezése

4. Negyedik fejlődési ugrás (18-20 hét):

  • Egyszerű ok-okozati összefüggések megértése
  • Egyszerű hangösszeállítások kialakítása
  • Stabil alkarokon tartás játék közben, miközben a gyermek egy kézzel megér egy játékot
  • A hátulról oldalra és hasra való elfordulás
  • „Úszás” (kinyújtott karok és lábak emelése hason fekvő helyzetben)
  • Tárgyak egyik kézből a másikba adása
  • A preferenciák kifejezése (pl. étel elutasítása)

5. Ötödik fejlődési ugrás (22-26 hét, kb. 6 hónap):

  • A tárgyak közti távolság megértése
  • A térbeli helyzet tudatossága
  • Elválási szorongás
  • A hátulról hasra és vissza fordulás
  • Kapászás, saját tengely körüli elforgatás (pivottal való mozgás), önálló ülés
  • Játékok manipulálása, tárgyak behelyezése és kivétele tartályokból
  • BLW (Baby-Led Weaning) bevezetése

6. Hatodik fejlődési ugrás (36-40 hét, kb. 8,5 hónap):

  • Tárgyak osztályozása
  • A finomabb fogási reflex (duplán a hüvelykujj és mutatóujj együttműködése)
  • Konstrukciók széthúzása (pl. építőkockákból)
  • Elrejtett tárgyak után kutatás, amelyek kikerültek a látómezőből
  • Reakció a saját tükörképére
  • Kapászás, négynégyes mozgás, önálló ülés
  • Támogatással való felállás

7. Hetedik fejlődési ugrás (41-46 hét, kb. 11 hónap):

  • Az eseménysorozatok és azok következményeinek megértése
  • Hangok ismétlésével és állathangok utánzásával kísérletezés
  • Egyszerű szavak használata („Nem”, „Mama”, „Baba”, „Viszlát”)
  • Mutató gesztus alkalmazása az érdeklődő tárgyak jelölésére
  • Rajzolás papíron
  • Mászás, magas helyekről való leereszkedés hátrafelé, négynégyes vagy oldalsó mozgás bútorok mentén
  • Első önálló lépések megtétele

Minden egyes fázis során a gyermek egyedi képességeket és jellemzőket sajátít el, amelyek intenzív növekedést és változásokat eredményeznek.

MIT HOZZÁNK A FEJLŐDÉSI UGRÁS ÁTAL – ÚJDONSÁGOK A GYERMEK SZÁMÁRA ÉS HOGYAN KÖZÖSEN KÖZELEMEZZÜK EZEKET A FONTOS FÁZISOKAT?

Egy gyermek fejlődési ugrása új motoros, kognitív, nyelvi és érzékszervi képességek fejlődését jelzi. Megfigyelések azt mutatják, hogy a csecsemők számos élményt tapasztalnak meg ezeken az ugrásokon keresztül, az egyéni fejlődési ütemtől és az új képességek megsajátításának módjától függően. Néhány gyermek fokozatosan fejlődik, míg mások hirtelen változásokat élnek meg, ami kihívást jelenthet az idegrendszer fejlődésében. Ha felismeri a fejlődési ugrás tüneteit, számítania kell arra, hogy a gyermek szinte nem akar majd elválni Öntől. Adjon bőséges közeliséget és türelmet. Jó megoldásnak bizonyulhatnak a különböző hordozóruhák és hordozórendszerek. Mivel a gyermek fokozott érzékenységgel reagál az ingerekre, kerülje a zajos, zsúfolt és villogó helyeket. A közeliség és a nyugalom a siker 90%-át jelenti a gyermek fejlődési ugrásának átvészelésében.

ELSŐ FEJLŐDÉSI UGRÁS (4-5 HÉT):

Az első élet hónapban a gyermek belső szervei és anyagcseréje dinamikus fejlődésen megy keresztül. Ebben a fázisban növekvő érzékszervi aktivitás vezethet a csecsemő nyugtalanságához. Egy jellemző mérföldkő, hogy a fázis végén a gyermek képes lesz mosolyogni. Emellett a csecsemő hosszabb aktív periódusokat tud majd fenntartani az alvások között, javul az emésztése, és elkezdi összpontosítani a tekintetét a szülők arcára. Ugyancsak észrevehető a rövid ideig tartó fej emelés hason fekvő helyzetben.

MÁSODIK FEJLŐDÉSI UGRÁS (CA. 8 HÉT):

Ebben a fázisban a gyermek fejlődése jellemzően a napi rutinok tudatosulását és a saját test feletti kontroll növekedését mutatja. A gyermek elkezd észrevenni ismétlődő tevékenységeket, megjelenik a testmozgás iránti növekvő igény, és tudatosabbá válik az általa előidézett zajok terén. Ebben az ugrásban a csecsemő fokozott fizikai aktivitással – például láb- és karhúzással, fej emeléssel és elforgatásával hason fekvő helyzetben – mutatja fejlődését. Emellett egyre intenzívebben koncentrál az arcokra és tárgyakra. Fontos figyelni az egyik motoros fejlődési jelenségre, az aszimmetrikus tonikus nyakreflexre (ATOS). Ez egy veleszületett reflex, melynél a csecsemők a fej elforgatására reagálva az érintett oldal karját és lábát kinyújtják, míg az ellenkező oldalon hajlítják azokat, úgynevezett "kardvívó állás". Ez a reflex általában a hatodik élet hónap körül múlik el, és az idegrendszeri fejlődés indikátora. Az ATOS abnormális vagy aszimmetrikus megjelenése neurologiai értékelést igényelhet, mivel ez a reflex befolyásolja a koordinációt és a térbeli észlelést, de túlzott aktivitása akadályozhatja a mozgást, és beavatkozást igényelhet a motoros fejlődés támogatása érdekében.

HARMADIK FEJLŐDÉSI UGRÁS (10-12 HÉT):

Ebben a fázisban a csecsemő megnövekedett érdeklődést mutat a részletek iránt, például a hangszín vagy a fényerő változásaira. Fejlődik a szem- és fejmozgás koordinációja, valamint megjelenik a játékok utáni fogási képesség. A fejlődés ezen szakaszában a gyermek mozgásai koordináltabbá válnak, és az a képessége, hogy kezeit a test középvonalán keresztbe fonja, valamint a szimmetrikus törzs megtartása hátul fekvő helyzetben is kifejlődik. A csecsemő elkezdi a hason fekvéskor az alkarokon való tartózkodást, továbbá elkezdi felfedezni a vokális lehetőségeit, mint például a hangok kiadását, a nyál csöpögtetését vagy az ujjak a szájba helyezését.

NEGYEDIK FEJLŐDÉSI UGRÁS (18-20 HÉT):

Ebben a fejlődési fázisban a csecsemő elkezdi megérteni az egyszerű ok-okozati összefüggéseket, például egy labda mozgása kapcsán. Emellett képes egyszerű hangösszeállításokat is létrehozni. A fázis után fontos motoros fejlődési képességek figyelhetők meg, mint például a stabil alkarokon tartózkodás játék közben, miközben a gyermek egy kézzel megér egy játékot, a hátulról oldalra és hasra történő elfordulás, valamint az úgynevezett "úszás" – azaz a kinyújtott karok és lábak emelése hason fekvés közben. A csecsemő elkezd tárgyakat egyik kézből a másikba adni, és kifejezi preferenciáit, például azáltal, hogy étkezés közben elutasít bizonyos ételeket.

ÖTÖDIK FEJLŐDÉSI UGRÁS (22-26 HÉT, KÖZÉPPONTJÁN 6 HÓNAP):

A hat hónapos korban a csecsemő elkezdi megérteni a tárgyak közötti távolságot, ami lényeges áttörést jelent a világ észlelésében. A gyermek tudatában lesz saját térbeli pozíciójának, és elválási szorongást is tapasztalhat, ami nyugtalanságot és sírást vált ki, amikor a szülője elhagyja a látómezőt. Ebben a fázisban fejlődnek a motoros képességek, beleértve a hátulról hasra és visszafelé történő elfordulást, ami növeli a gyermek mobilitását. Néhány gyermek elkezd krabbelni, saját tengelye körüli elforgatást végez (pivot), vagy önállóan ülni. Emellett a kézügyesség is fejlődik: a gyermek egyre ügyesebben manipulálja a játékokat, helyezi be és veszi ki azokat különböző edényekből.

Ebben a fázisban egyes szülők elkezdik alkalmazni a BLW (Baby-Led Weaning) módszert, melynek bevezetését a finommotoros képességek fejlődése támogatja.

HATODIK FEJLŐDÉSI UGRÁS (36-40 HÉT, KÖZÉPPONTJÁN 8,5 HÓNAP):

Ebben a fázisban a gyermek elkezdi tárgyak kategorizálását, azaz megpróbálja azokat különböző osztályokba sorolni. Például megkülönbözteti a banánt és az uborkát, mint az "étel" kategóriába tartozó tárgyakat. Emellett a finomabb fogási reflex is megjelenik, mivel a gyermek egyre inkább képes a hüvelykujját és a mutatóujját összehangoltan használni. Ebben a korban a gyermek gyakran érdeklődik az építőkockákból épített szerkezetek széthúzása iránt, illetve keresi azokat a tárgyakat, amelyek elrejtőztek a látómezőből.

A fázis után a gyermek aktívabban játszik, érzelmeket mutat, például féltékenységet, és megérti a tárgyak nevét. Érdekes élmény a szülők számára, amikor a gyermek reagál a saját tükörképére. A mozgási képességek tovább erősödnek: krabbelés, négynégyes mozgás (kapászás), önálló ülés. Néhány gyermek elkezd, támogatással felállni, és ezeket a mozgásokat gyakran egyszerre kombinálja.

SIEBENTIK FEJLŐDÉSI UGRÁS (41-46 HÉT, KÖZÉPPONTJÁN 11 HÓNAP):

Ebben a fejlődési szakaszban a gyermek elkezdi megérteni az eseménysorozatok és azok következményeinek összefüggéseit. Például ráébred arra, hogy a ruha eltávolítása egy fürdés kezdete. A gyermek kísérletezik a szótagok ismétlésével, az állathangok utánzásával, és elkezdi használni az egyszerű szavakat, mint például "Nem", "Mama", "Baba", "Viszlát". Kifejleszti a mutató gesztust is, amellyel érdeklődő tárgyakat jelöl meg.

A motoros területen a gyermek megtanul rajzolni papíron, mászni, hátrafelé leereszkedni magas helyekről, továbbá mozgását négynégyes vagy oldalsó irányban folytatja bútorok mentén. Ebben a fázisban egyes gyermekek elkezdik az első önálló lépéseiket megtételét. Ez a fejlődési szakasz gyors növekedéssel jár a kézügyesség, a kommunikáció és a motoros képességek terén, ami fontos lépés a gyermek egyre nagyobb önállósága felé.

A fejlődési ugrások kritikus pillanatok az első életévben, amikor intenzív testi és kognitív fejlődés zajlik. Ezek a fázisok mindegyike egyedi képességekkel és jellemzőkkel bír, amelyeket a gyermek elkezd elsajátítani, és minden egyes fejlődési ugrás egy intenzív növekedési és változási időszak, mely gyakran ideiglenes ingerültséget vagy nyugtalanságot eredményez.

FORRÁSOK, AMELYEKET A CIKK SZERKESZTÉSÉHEZ HASZNÁLTUNK:

  • WHO/Fejlődési ugrások ablak: www.who.int/tools/child-growth-standards (Hozzáférés: 2023.12.20.)
  • Bates Ames Louise Ilg F. L. Baker Sidney M. „A gyermek pszichés fejlődése 0-10 éves korig”, GWP, Sopot 2012 (2021-es kiadás).
  • B. Steinborn, „Az életkori neurológia”, PZWL, Varsó 2017.
  • Saját kidolgozások.

MIT HOZZÁNK AZ ÚJ FEJLŐDÉSI UGRÁS ÁTAL – ÚJDONSÁGOK A GYERMEK SZÁMÁRA ÉS HOGYAN KEZELJÜK EZEKET A FONTOS IDŐSZAKOKAT KÖZÖSEN?

Egy gyermek fejlődési ugrása új motoros, kognitív, nyelvi és érzékszervi képességek kialakulását jelzi. Megfigyelések azt mutatják, hogy a csecsemők élményei ezeknél az ugrásoknál széles skálán mozognak, az egyéni fejlődési ütemtől és az új képességek elsajátításának módjától függően. Néhány gyermek fokozatosan fejlődik, míg mások hirtelen változásokat tapasztalnak, ami kihívást jelenthet a fejlődő idegrendszerük számára.

Amikor felismeri a fejlődési ugrás tüneteit, számítania kell arra, hogy a gyermek szinte nem akarja elhagyni Önt. Adjon bőséges közeliséget és türelmet. Jó megoldásnak bizonyulhatnak a különféle hordozóruhák és hordozórendszerek. Mivel a gyermek fokozottan érzékeny az ingerekre, kerülje a zajos, zsúfolt és villogó helyeket. A közelség és a nyugalom a siker 90%-át jelentik ebben a fejlődési ugrás fázisában.